میکروسکوپ ماورا بنفش

صفحه اصلی انجمن ها سایر دروس انجمن فيزيک میکروسکوپ ماورا بنفش

  • این موضوع 1 پاسخ، 2 کاربر را دارد و آخرین بار در 2 سال، 1 ماه پیش بدست admin به‌روزرسانی شده است.
در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #1091
    admin
    مشارکت کننده

    با توجه به آنکه قدرت تفکیک در میکروسکوپها وابسته به طول موج می باشد و کاهش طول موج می تواند موحب افزایش قدرت تفکیک شود در سالهای 1930 تلاشهای زیادی در استفاده از طول موجهای کمتر صورت گرفته است. این تلاشها ابتدا در استفاده از نور ماورابنفش متمرکز گردید که منجر طراحی و ساخحت میکروسکوپهای ماورابنفش و سپس با توجه به محدودیتهای موجود در این سیستم ها و افزایش محدودی در قدرت تفکیک (تا حدودی و برابر) توسعه میکروسکوپهای الکترونی مورد توجه قرار گرفت.
    میکروسکوپهای ماورابنفش می توانهد کاربردهای زیادی در مطالعاتن بیولوژیکی داشته باشد لیکن بعلت هزینه زیاد و دیگر محدودیتها گسترش این میکروسکوپها کمتر مورد توجه قرار گرفت. در میکروسکوپهای ماورابنفش معمولا چشمه های نوری مورد نیاز شامل لامپهای ماورا بنفش با توان بالا می باشد. لامپهای مورد استفاده اغلب لامپهای جیوه ای ، هیدروژن ، دوتریم و الگزنون می باشد. در مواردی که طیف مورد نیاز طیف خطی باشد اغلب از لامپهای جیوه ای استفاده می شود. جذب طظول موجهای بخصوص از نور ماورابنفش می تواند بیانگر اطلاعات مفیدی در مورد نمونه باشد.

    در میکروسکوپهای نور ماورابنفش عدسیهای مورد استفاده بایستی از جنس کوارتز باشد تا موجب جذب نور ماورابنفش شود. در این میکروسکوپها جهت تبدیل تصویر غیر مرئی حاصله از نور ماورابنفش روشهای مختلفی بکار می رود از آنجمله در یک روش نور ماورابنفش به یک صفحه فتوالکتریکی تابیده می شود. در اینصورت الکترونهای ایجاد شده همانند یک سیستم تلویزیونی و یا اسیلوسکوپ بر روی صفحه فلورسانت CRT مشاهده می شود.
    fluorescentmicroscope.jpg

    #6044
    admin
    مدیرکل

    این مطلب را هم بخوانید : http://madreseha.com/شاخه-های-فنی-حرفه-ای/

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
به بالا بروید