سرقتهاي ادبي اينترنتي

صفحه اصلی انجمن ها انجمن ادبيات سرقتهاي ادبي اينترنتي

  • این موضوع 0 پاسخ، 1 کاربر را دارد و آخرین بار در 13 سال پیش بدست ebrahim110 به‌روزرسانی شده است.
در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #3708
    ebrahim110
    مشارکت کننده

    سلام بر دوستان گرامي و دوستداران شعرو ادبيات

    به تازگي به موضوعي برخورد كردم كه واقعا ناراحتم كرد .
    تصميم گرفتم بحثي ايجاد كنم و در اين مورد بحث وتبادل نظر كنيم تا شايد اينكار باعث نوعي فرهنگ سازي در اين زمينه شود.
    مسئله سرقت ادبي چيز تازه اي نيست و درباره اين موضوع بسيار صحبت شده اما سرقت ادبي اينترنتي يك معضل نسبتا جديد است كه متأسفانه در ايران رواج زيادي هم دارد.
    وقتي شخصي مثلا شاعر هست و با چه زحمتها ومشقاتي يك شعر ميسرايد اون شعر رو خيلي دوست داره وبه قول بعضيها اون شعر مانند فرزندش است.
    حالا فرض كنيد همين شاعر براي اينكه اشعارش رو جايي بنويسه يك وبلاگ ويا سايت ايجاد ميكنه واشعارش رو اونجا مينويسه كه ديگران هم ازون اشعار بهره ببرند و بخونند.
    خوب تا اينجا كه مشكلي وجود نداره اما ديده شده كه بعضي از اشخاص يك وبلاگي ايجاد ميكنند و اشعار را از سايتها و وبلاگهاي ديگران كپي ميكنند و درسايت يا وبلاگ خود ميگذارند كه در اينجا سه حالت امكان داره اتفاق بيفته:
    ١-اون شخص نام شاعر و منبع مطالبي كه كپي كرده رو عنوان ميكنه
    ٢-اشعار ومطالب را بدون ذكر منبع و شاعرش كپي ميكنه و در سايت خودش ميگذاره
    ٣-بعضي وبسايتها اشعار و مطالب ديگران رو با نام خودشون در سايت ميگذارند و يا اينكه اشعارو مطالب  ديگران را تغيير ميدهند و ويرايش ميكنند و به نام خودشون ميگذارند.
    خوب در مورد حالت اول كه كار خوبيست و احترام گذاشتن به حقوق شعرا و نويسندگان محسوب ميشه كه البته تعداد اين وبسايتها نسبتا كم است.
    در حالت دوم ممكن است كپي كننده هيچ منظوري نداشته باشه و فقط اشعار را گذاشته بدون نام منبع و شاعر والبته اين امكان هم هست كه اون اشعار و مطالب رو از جايي ديگر غير از سايت اصلي آن كپي كرده باشد.
    اين نمونه سايتها و وبلاگها تعدادشون توي اينترنت بسيار زياد است.
    اما در مورد حالت سوم اين كار سرقت ادبي اشعار مطالب ادبي محسوب ميشه و كاري بسيار ناپسند است كه متأسفانه در خيلي از سايتها به چشم ميخورد.
    براي اينكه متوجه شويد (دوستان شاعر يا نويسنده)آيا اين بلا به سر شما هم اومده يا نه كافيست يك مصراع يكي از اشعار يا يك مطلب ادبي كه خودتون خالق اون هستيد رو در گوگل سرچ كنيد و نتيجه را مشاهده كنيد و خواهيد ديد كه با هر سه حالت بالا برخورد خواهيد داشت.
    بنده كه با اين موضوع برخورد كردم و اشعارم رو در چندين سايت و وبلاگ مشاهده كردم كه به صاحبان آنها تذكر دادم(هرچند كه اين تذكرات زياد فايده اي نداره)
    خوب اگر دوستان عزيز در اين مورد نظر يا پيشنهادي دارند لطفا بيان كنند تا بتونيم به يك نتيجه اي برسيم.
    موفق باشيد    

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
به بالا بروید