درمان زخم پای دیابتی

صفحه اصلی انجمن ها پزشکی و سلامت درمان زخم پای دیابتی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #5666
    parisa007
    مشارکت کننده

    درمان زخم پای دیابتی
    قبل از آنکه بخواهیم در رابطه با روش های درمان زخم پای دیابتی صحبت کنیم، بهتر است بدانیم زخم دیابتی چیست، چگونه ایجاد می شود و چه مشکلاتی را می تواند برای افراد مبتلا به بیماری دیابت در پی داشته باشد، علل، علائم و درمان آن چیست!

    wound-551x405-1.png

    زخم پای دیابتی چیست؟
    زخم پای دیابتی به زخم هایی گفته می شود که بر روی اندام های پایینی ( بر روی پاها ) افراد دیابتی رخ می دهد. درصد زیادی از افراد مبتلا به بیماری دیابت، در طول زندگی خود حداقل یکبار این نوع از زخم ها را تجربه می کنند. خطر عمل جراحی آمپوتاسیون ( قطع عضو )، زمانی که زخم در اندام های پایینی ایجاد می شود، 8 برابر افزایش می یابد. زخم پای دیابتی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 دیده می شود.

    علل ایجاد زخم پای دیابتی
    یکی از نکات مهم و البته نگرانی اصلی پزشکان در رابطه با زخم های ناشی از دیابت در افراد، درمان نامناسب و کنترل نشده یا به تاخیر انداختن درمان بیماری دیابت است. مشکلات ناشی از بیماری های عروقی و نوروپاتی محیطی می تواند در پی بیماری دیابت رخ دهد. در این بیماری ها، رگ های خونی کوچک در بخش های مختلف از بدن به ویژه در اندام های انتهایی بدن مانند دست ها و پاها، باریکتر شده و عمل گردش خون را به این مناطق کاهش می دهند. کمبود گردش خون می تواند منجر به کاهش مقدار اکسیژن و مواد مغذی در بافت بدن و اعصاب شود که آن ها برای درمان زخم بسیار ضروری هستند.  با گذر زمان و درمان نشدن یا کنترل نکردن بیماری دیابت، ممکن است اعصاب در این مناطق آسیب ببیند و احساس درد، دما و حس لامسه در این قسمت از بدن، کاهش یابد و بیماران را در برابر ایجاد زخم آسیب پذیرتر سازد.

    انواع زخم دیابتی
    لازم است توجه داشته باشید که برای فرد مبتلا به بیماری دیابت، هر زخم کوچکی می تواند تبدیل به یک تهدید جدی شود. بنابراین زخم ها نیاز به درمان و مراقبت فوری دارند.

    شایع ترین نوع زخم دیابت شامل زخم های ناشی از منشاء خارجی و جراحات ناشی از منشاء داخلی می شود.

    زخم های ناشی از منشاء خارجی
    با توجه به نوروپاتی محیطی، زخم های ناشی از منشاء خارجی مانند برش پوست، سوختگی، ضربه و کبودی است که ممکن است بیماران دیابتی آن ها را نادیده بگیرند. اگر درمان و مراقبت زخم های خارجی به تاخیر بیانجامد می تواند بیمار را در معرض خطر مشکلات بعدی قرار دهد.

    زخم های ناشی از منشاء داخلی
    زخم های ناشی از منشاء داخلی شامل زخم های پوستی، زخم ناخن انگشت و یا کولوس می باشد که می تواند منجر به از بین رفتن پوست و بافت اطراف شده و خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی را افزایش دهد.

    علائم و نشانه های زخم دیابتی
    زخم دیابتی ممکن است با عللائم و نشانه های زیر همراه باشد:

    درد مزمن
    علائم التهاب مانند تورم، قرمزی، افزایش دما در اطراف زخم، درد و از دست دادن عملکرد آن قسمت از بدن
    علائم عفونت مانند چرک، زهکشی، بوی بد و بافت مرده
    رخوت جدید و ملال ( علائم آسیب عصبی )
    تب و لرز ( علائم عفونت به تدریج بدتر شده که خطرناک و تهدید کننده باشد. )

    کلینیک درمان زخم تلما
    درمان زخم بستر، درمان زخم دیابتی، زخم پای دیابتی، درمان زخم سوختگی، درمان زخم عفونی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
به بالا بروید