الکترونیک در صنعت خودرو

صفحه اصلی انجمن ها علم الکترونیک الکترونیک در صنعت خودرو

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #4140
    Behzad007
    مشارکت کننده

    کار با دستگاه دیاک:

    متداول ترين ابزار عيب يابي خودروهاي انژکتوري دستگاه دياگ می‌باشد. دستگاه دياگ عموما به دستگاههايي اطلاق مي شود که بري عيب يابي از آنها استفاده مي کنيم. اما اين دستگاهها بري چه منظورهايي مي توانند کاربرد داشته باشند؟

    بايد بگويم در صنعت پيچيده قرن اخير کسب اطمينان نسبت به عملکرد صحيح سيستمها اهميت ويژه‌ي دارد. صنعت الكترونيك نيز يكي از مواردي است كه مورد توجه واقع شده است. دستگاههاي عيب ياب كمك می‌كنند تا عيوب پديد آمده در دستگاه الكترونيكي مشخص شود. اين دستگاهها شامل انواع ولتمتر، اسيلوسكوپ و دستگاههاي ويژه می‌باشند.

    به دنبال لزوم بكارگيري مدارات الكترونيك در خودروها و كاربردي شدن آن در صنعت خودروسازي، مدارات گوناگوني مخصوص خودرو طراحي و بكارگرفته شد كه مدار كنترل آلودگي يكي از اين نوع مدارات است. متاسفانه در صنعت خودروسازي كشور ما اولين مدار الكترونيكي پيچيده‌ايكه مورد استفاده قرار گرفت مدار كنترل آلودگي موتور يا همان كامپيوتر موتور بود. درحاليكه مدارات بي شماري از قبيل كروز كنترل، كنترل سيستم تعليق (خودروي زانتيا) ، كنترل ايربگ، سيستم ضدسرقت و غيره سالهاي سال در خودروها كاربرد داشته‌اند. عيب يابي اين سيستمها به دليل پيچيدگيهايي كه دارند مستلزم استفاده از ابزارهاي خاصي هستند كه به دياگ تولز معروفند.

    البته يک تعميرکار ماهر نيازي به استفاده از دستگاههاي کامپيوتر موسوم به دياگ تولز ندارد زيرا بسياري از عيوب بوجود آمده در موتورخودروها منشاء مکانيکي داشته و دستگاه دياگ قادر به تشخيص آنها نيست. اما استفاده از دستگاه دياگ به عنوان دستگاه اندازه گيري مقادير عملکردي موتور کمک موثرتري بري تشخيص صحيح عيوب خواهد داشت.

    دستگاه دياگ تولز يا عبارت فارسي آن دستگاه عيب ياب دستگهاي است الکترونيکي که با کامپيوتر خودرو ارتباط ديجيتالي برقرار کرده و با دريافت برخي اطلاعات از آن، تعميرکار را بري عيب يابي خودرو کمک می‌كند. اطلاعاتي كه دستگاه عيب‌ياب از كامپيوتر خودرو دريافت مي كنند به چند دسته تقسيم مي شوند:

    ۱. كدهاي تشخيص عيب سيستم انژكتوري (عيوب الكترونيكي)

    ۲. كدهاي عملكردي موتور

    كدهاي تشخيص عيب مربوط به عيوب الكتريكي يا الكترونيكي هستند كه در سيستم انژكتوري موتور شامل سنسورها و انژكتورها و ساير عملگرها بوجود آمده و كامپيوتر آنها را تشخيص می‌دهد. اين كدها در حافظه كامپيوتر ذخيره شده و توسط دستگاه دياگ دريافت مي شود. دستگاه دياگ بعداز دريافت اين كدها آنها را روي صفحه نمايش مي دهد. تعميركار با مشاهده اين كدها متوجه مي شود كه كداميك از قطعات معيوب است. اما سريعا نبايد نسبت به تعويض قطعه اقدام كرد!-(عيوب مونتاژي يكي از عيوب رايج در سيستمهاي انژكتوري موتور خودروها مي باشند!؟ اگر كانكتور يكي از سنسورها در جاي خود شل شده باشد. مسلما وقتي اقدام به تعويض سنسور كنيد، كانكتور آنرا جدا كرده و بعد برروي سنسور جديد محكم جا زده می‌شود … از كجا معلوم كه سنسور اوليه سالم بوده و تنها كانكتور آن شل شده باشد. با اين كار عيب شناسايي نشده وتنها بهاي سنسور تعويضي به حساب صاحب خودرو نوشته می‌شود.)-

    دستگاه دياگ پس از اتصال به کانکتور مخصوص، که در تمامي خودروهاي انژکتوري تعبيه شده است با كامپيوتر موتور ارتباط برقرار كرده و طبق نظر تعميركار اطلاعات مورد نياز را دريافت و روي صفحه نمايش می‌دهد.

    هر كارخانه خودروسازي موظف است بري تمامي خودروهاي توليدي خود دستگاه دياگ مربوطه را تهايه و در اختيار تمامي تعميرگاهها و مراكز سرويس خود قرار دهد. در نتيجه كارخانه بنز فقط بري خودروهاي بنز دستگاه دياگ تهايه خواهد كرد و نمی‌توان خودروهاي پژو يا رنو را با دستگاه دياگ بنز عيب يابي كرد. در حال حاضر خودوهاي ساخت پژو، سيتروئن، نيسان، بنز و … در ايران  داري پشتوانه فني از شركتهاي اصلي بوده و داري دستگاه دياگ بري تمام محصولات خود هستند. اگر به دستگاه دياگ پـژو  يا هر دستگاه ديگري مراجعه كنيد متوجه خواهيد شد كه در اولين مرحله نوع خودرو را بايد تعيين كنيد. كارخانه پژو انواع مختلفي خودرو توليد و عرضه می‌كند كه تنها انواع محدودي از آنها در ايران در دسترس است. اما كارخانه پژو موظف است دستگاه عيب ياب خود را بري عيب يابي تمامي انواع خودروي پژو طراحي و عرضه كند. پس در اولين گام بري عيب‌يابي بايد نوع خودرو را تعيين كرد.

    خودروهاي مختلف داري كدهاي عيب‌يابي متفاوتي هستند و ممكن است براساس طراحي از كدهاي مختلفي بري تبادل اطلاعات بين كامپيوتر و دستگاه دياگ استفاده كنند. اين موضوع بري خودروهاي توليدي يك كارخانه نيز ممكن است وجود داشته باشد. مثلا پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ داري كد ارتباطي مختلفي می‌توانند باشند. حتي خودروي ۲۰۶ با تيپ متفاوت نيز ممكن است كدهاي تبادل داده متفاوتي نسبت به هم داشته ياشند. پس سعي کرده خودروي مورد عيب‌يابي را درست شناسايي كرده و در منوي انتخاب خودرو نوع خودرو را درست انتخاب كنيد.

    بعداز اتصال كانكتور دستگاه دياگ، نوع خودرو را مشخص کرده. سپس سوئيچ را در وضعيت روشن قرار دهايد، تا كامپيوتر موتور روشن شود، اما موتور را روشن نكنيد. بعد ارتباط با كامپيوتر را برقرار كنيد. در صورتيكه عمليات صحيح انجام شده باشد پيغامي مبني بر شروع تبادل اطلاعات نشان داده خواهد شد.

    خواندن كدهاي عيب يكي از روتين ترين عملياتي است كه انجام می‌شود. بري اين كار منوي مربوطه را انتخاب و كدهاي خطا را دريافت كنيد. كدهاي خطا يكي پس از ديگري دريافت و روي صفحه مونيتور ظاهر می‌شود. تصميم گيري و اقدام مناسب بستگي به مهارت تعميركار دارد.

    خواندن پارامترهاي عملكردي موتور نيز يكي از داده هاي مهم محسوب می‌شود. يك تعميركار ماهر اغلب به اين داده‌ها اكتفا می‌كند و از كدهاي عيب بري چك كردن تعمير استفاده می‌كند. پس سعي كنيد تحليل درستي از مقدار پارامترها داشته باشد. اين نوع تحليل نياز به تجربه و علم فراواني دارد كه به راحتي قابل كسب است و تنها به مطالعه و دقت نياز دارد. بري نمايش پارامترها منوي مربوطه را انتخاب كنيد. در اين صورت جدولي شامل نام پارامتر و مقدار آن نمايش داده خواهد شد كه با برسي آنها می‌توان علاوه بر عيوب الكترونيكي، بسياري از عيوب مكانيكي موتور را هم به راحتي تشخيص داد.

    تشخيص عيوب موتور براساس پارامترها عملكردي راه حل علمي براي تشخيص است. فرد مبتدي مي بايست سعي كند بري افزايش تجربه قبل از خواندن كدهاي عيب‌يابي ابتدا پارامترهاي عملكردي را مشاهده و آناليز كرده و عيب خودرو را حدس بزنند. سپس بري چك كردن خود از خواندن كدهاي عيب استفاده نماييد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
به بالا بروید