شاخه های فنی حرفه ای

شاخه های فنی حرفه ای

شاخه های فنی حرفه ای

رشته تحصیلی افراد می تواند ارتباط مستقیمی با آینده شغلی آن ها داشته باشد. از همین رو، فرآیند انتخاب رشته یکی از مهم ترین مسائلی است که در هر مرحله باید با نهایت دقت و درایت انجام گیرد. انتخاب رشته نهم به دهم اولین مرحله است که دانش آموزان پایه نهم برای ورود به پایه دهم با آن مواجه می شوند و در این مرحله لازم است رشته تحصیلی خود را از بین 6 رشته اصلی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، شاخه های فنی حرفه ای ، کار و دانش و الهیات و معارف اسلامی انتخاب نمایند. در این انتخاب چه مسائلی دخالت دارند و در نظر گرفتن کدام موارد، انتخاب رشته موفق تری را رقم میزنند؟

یکی از اصلی ترین موارد در این زمینه، علاقه دانش آموز است. در واقع دانش آموز باید رشته ای را انتخاب کند که واقعا به تحصیل در آن رشته علاقه داشته و صرفا به دلیل تحمیل نظر دیگران دست به انتخاب رشته نزند.

در این مطلب قصد داریم به بررسی رشته های ارائه شده در شاخه های فنی حرفه ای بپردازیم. این رشته، از جمله رشته هایی است که اغلب دانش آموزان نگاه خوبی به آن ندارند و تصور می کنند این رشته فقط برای دانش آموزانی است که از لحاظ درسی ضعیف تر هستند. در حالی که همه این تصورات به دلیل نداشتن اطلاعات کافی درباره این رشته می باشد. با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود در این زمینه را دریافت نمایید.

رشته های هنرستان فنی و حرفه ای اختصاصی دخترانه

با وجود این که موفقیت در برخی رشته ها وابسته به استعداد ها و توانایی های دانش آموزان بوده و هیچ محدودیتی در جنسیت و یا دختر و پسر بودن دانش آموزان وجود ندارد اما باید به برخی مسائل از جمله روحیات پذیرش دروس ارائه شده در این رشته ها نیز توجه داشت.

برخی از رشته های مرتبط با مسائل تربیتی همچون رشته کودک یاری نیازمند حوصله و توجه بیشتری نسبت به سایر رشته های دیگر می باشد که این روحیه مسئولیت پذیری و تربیتی در دختران دانش آموز ملموس تر است.

برای توضیح واضح تر این مسئله در این قسمت به شرح رشته های اختصاص یافته به گروه دختران در شاخه فنی و حرفه ای می پردازیم.
رشته های فنی اختصاص یافته به دانش آموزان دختر هنرستان های دخترانه فنی و حرفه ای عبارتند از: طراحی دوخت – کودک یاری

رشته های هنرستان فنی و حرفه ای اختصاصی پسرانه

همان طور که در مطالب قبل نیز عنوان شد برخی از رشته های ارائه شده در گروه فنی و حرفه ای دارای محدودیت های جنسیتی هستند، یعنی برخی رشته های این شاخه تحصیلی مختص تحصیل دانش آموزان دختر و برخی رشته های دیگر نیز مختص تحصیل دانش آموزان پسر می باشند.

برخی از رشته های ارائه شده در شاخه تحصیلی فنی، برای یادگیری اولیه نیازمند شرایط روحی و جسمانی خاصی هستند که بیشتر در گروه دانش آموزان پسر قابل تشخیص و ارائه می باشد. همچنین به این مورد نیز باید توجه داشت که علاوه بر ویژگی های جسمی و روحی دختران و پسران شرایط پذیرش بازار کار نیز بر دسته بندی این رشته های در گروه های جنسیتی خاص بی تاثیر نبوده است. به همین منظور در این قسمت نیز به معرفی رشته های فنی و حرفه ای مخصوص پسران پرداخته شده است.

رشته های فنی اختصاص یافته به دانش آموزان پسر هنرستان های فنی و حرفه ای عبارتند از: صنایع فلزی – الکتروتکنیک – تاسیسات – متالوژی – ساختمان – ساخت و تولید

شاخه های رشته فنی حرفه ای

هنرستان های فنی و حرفه ای از مدارس معتبر زیر نظر وزارت آموزش و پرورش می باشند و رشته های بسیار متنوعی را در شاخه فنی و حرفه ای ارائه می دهند. هنرستان فنی و حرفه ای سعی دارد به تربیت نیروی متخصص و فنی در رشته های تحصیلی مختلف بپردازد. در هنرستان های فنی و حرفه ای بیشتر دروس به صورت عملی و در کارگاه ها اجرا می شوند و تعداد کمتری از دروس به صورت نظری می باشند. در صورتی که پس از مطالعه مقاله در مسیر انتخاب رشته خود با تردید مواجه شدید، می توانید جهت دریافت مشاوره تحصیلی با ما تماس حاصل فرمایید.

همچنین این مدارس به دلیل نیاز به کارگاه آموزشی برای ارائه دروس، محیط آموزشی متفاوت تری نسبت به مدارس معمولی دارند. رشته فنی و حرفه ای شامل 4 زیر گروه هنر، مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی می باشد که هر کدام از این زیرگروه ها چندین زیرشاخه دارند که عبارت اند از:

زیر شاخه های رشته فنی حرفه ای

گروه هنر

گروه هنر شامل 13 زیرگروه شاخه های فنی حرفه ای است و بیشترین متقاضی در بین 4 زیرشاخه را دارا می باشد.

فتوگرافیک
طراحی دوخت
معماری داخلی
صنایع دستی
انیمیشن و پویانمایی
تولید برنامه تلویزیونی
گرافیک
نقاشی
نوازندگی ساز جهانی
نوازندگی ساز ایرانی
نمایش
سینما
نقشه کشی معماری
طراحی زبان بصری
مرمت آثار فرهنگی
موسیقی مبانی آهنگ سازی
پشتیبانی صحنه
چاپ دستی

برخی از رشته های ذکر شده در همه مدارس ارائه نمی شوند و فقط بعضی از مدارس دارای این رشته ها هستند.
رشته طراحی و دوخت فقط برای خانم ها و در هنرستان های دخترانه ارائه می شود.

گروه مدیریت و خدمات

این رشته در 3 گروه طبقه بندی می شود که شامل گروه بازرگانی و امور اداری، گروه بهداشت و سلامت و گروه خدمات می باشد.

گروه خدمات: ناوبری، حمل و نقل
گروه بازرگانی و امور اداری: حسابداری – شبکه و نرم افزار رایانه ای
گروه بهداشت و سلامت: تربیت کودک، تربیت بدنی
در رشته کودک یاری، اصول تربیتی خانواده و روش های صحیح و اصولی پرورش کودکان مطرح می شود و فقط در هنرستان های دخترانه این رشته ارائه می شود.

گروه صنعت

گروه صنعت یکی دیگر از شاخه های فنی حرفه ای است که از 5 زیرگروه تشکیل شده است که عبارت اند از :

زیرگروه برق و رایانه

الکتروتکنیک
الکترونیک
شبکه و نرم افزار
الکترونیک و مخابرات دریایی
زیرگروه تعمیر و نگهداری ماشین آلات دریایی

مکانیک موتورهای دریایی
زیرگروه مواد و فرآوری

سرامیک
صنایع شیمیایی
صنایع نساجی
متالوژی
معدن
زیرگروه مکانیک

مکاترونیک
صنایع فلزی
تاسیسات مکانیکی
مکانیک خودرو
ماشین ابزار
صنایع چوب و مبلمان
ابزار
زیرگروه معماری ساختمان

معماری
گروه کشاورزی
امور زراعی
امور دامی
امور باغی
ماشین های کشاورزی
صنایع غذایی

رشته فنی حرفه ای در دانشگاه

دارندگان دیپلم فنی و حرفه ای می توانند در صورت تمایل تحصیلات خود را مطابق با مندرجات دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته کنکور کاردانی فنی و حرفه ای در رشته های با کنکور و یا بدون کنکور کاردانی فنی و حرفه ای ادامه دهند. توجه داشته باشید که فارغ التحصیلان هر یک از رشته های فنی و حرفه ای می توانند در رشته متناسب با مدرک دیپلم خود به ادامه تحصیل بپردازند، بنابراین جهت تحصیل در رشته های بدون کنکور کاردانی فنی و حرفه ای باید بدانید که آیا رشته مورد نظر شما جزو رشته های بدون کنکور کاردانی فنی و حرفه ای است یا خیر؟

علاوه بر دانشگاه های فنی و حرفه ای، دانشگاه های علمی کاربردی، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و همچنین دانشگاه آزاد از جمله انتخاب های دانش آموزانی است که مدرک دیپلم فنی و حرفه ای خود را اخذ نموده و قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند. لازم به ذکر است که برای تحصیل در رشته های بدون کنکور هر کدام از دانشگاه های مذکور، نیازی به متناسب بودن رشته تحصیلی دیپلم فنی و حرفه ای با رشته دانشگاهی نمی باشد.

البته این دست از متقاضیان می توانند در کنکور سراسری نیز شرکت نموده و شانس خود را برای تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد نیز امتحان کنند. توجه داشته باشید که داوطلبان نظام قدیم تنها با ارائه مدرک کاردانی و یا مدرک پیش دانشگاهی امکان ثبت نام کنکور سراسری را خواهند داشت اما متقاضیان دارای دیپلم نظام جدید، منعی برای شرکت در کنکور ندارند.

از مزایای تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای می توان به سهولت ورود فارغ التحصیلان این رشته به بازار کار اشاره کرد. از آن جایی که اساس رشته های فنی و حرفه ای کارهای عملی و کارگاهی می باشد، فارغ التحصیلان این رشته زودتر مهارت خود را در شغل انتخابی خود به ظهور می رسانند و به دلیل نیاز اساسی کشور به نیروی انسانی متخصص و فنی در همه زمینه ها، دانش آموزان این رشته بعد از فارغ التحصیلی با بازار کار مناسبی رو به رو می شوند.

برای اطلاعات بیشتر وبسایت سازمان فنی و حرفه ای را ببیند

سوالات متداول رشته های فنی حرفه ای

کدام یک از شاخه های فنی حرفه ای مختص دختران است؟

رشته های کودک یاری و طراحی و دوخت از جمله رشته هایی هستند که صرفا در هنرستان های دخترانه ارائه می شوند.

رشته های فنی و حرفه ای شامل چه گروه هایی می باشند؟

تمامی رشته های فنی و حرفه ای در چهار گروه اصلی هنر، مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی جای گرفته اند.

آیا می توان با داشتن مدرک دیپلم فنی و حرفه ای در هر یک از رشته های مربوطه، در کنکور سراسری شرکت نمود؟

داوطلبان نظام قدیم تنها با ارائه مدرک کاردانی و یا مدرک پیش دانشگاهی امکان ثبت نام در کنکور سراسری را خواهند داشت اما متقاضیان دارای دیپلم نظام جدید، منعی برای شرکت در کنکور ندارند.

شاخه های فنی حرفه ای شامل چه گروه های می باشد؟

رشته های فنی و حرفه ای گروه صنعت ، گروه خدمات ، گروه کشاورزی ، گروه هنر می باشد.

چگونه می توانیم به لیست معرفی رشته های تحصیلی فنی حرفه ای نهم به دهم دست یابیم؟

مشاهده لیست دبیرستان و همچنین دانشگاه گروه های مختلف فنی و حرفه ای در سایت امکان پذیر است.

شاخه های فنی حرفه ای اختصاص یافته به دانش آموزان پسر در هنرستان های فنی چه رشته هایی هستند؟

رشته هایی متناسب با شرایط روحی و فیزیکی پسران هستند صنایع فلزی ، الکتروتکنیک ، تاسیسات ، متالوژی ، ساختمان و ساخت و تولید.

اگر سوال یا نظری دارید در قسمت نظرات بنویسید


این مطالب را هم ببیند : معرفی رشته مهندسی موادرشته مدیریت جهانگردی و هتلداری

1 دیدگاه دربارهٔ «شاخه های فنی حرفه ای»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید